Złota zasada w komunikacji

Złota zasada w komunikacji mówi o tym, żeby zapomnieć o… złotej zasadzie. Nie traktuj ludzi tak jak sam chciałbyś być traktowany. Nie mów do ludzi swoim językiem. Dostosuj komunikację do odbiorcy, nie do nadawcy. Informacja musi być dostarczona w języku odbiorcy, jeśli w ogóle ma zostać odebrana.

Przygotowuję właśnie materiały do kolejnego warsztatu „MBTI – komunikacja”. Po raz kolejny będziemy rozmawiać o tym jak nasze profile MBTI wpływają na preferowaną przez nas komunikację. Cała sztuka efektywnej komunikacji polega na tym, żeby nie używać argumentów ani języka do nas przemawiających. Argumenty te mogą być kompletnie nieistotne dla naszego rozmówcy, przez co możemy osiągnąć skutek odwrotny od zamierzonego. Ważne jest aby wiedzieć jaki styl komunikacji trafi do naszego odbiorcy. Pomogą nam w tym poszczególne typy MBTI:

 

STprzyziemni

  • Bądź zorganizowany i ustrukturyzowany
  • Bądź praktyczny i realistyczny
  • Zaoferuj dowód i świadectwo

 

NTteoretycystick_figure_tin_can_talk_800_5814

  • Pokaż to w większym kontekście
  • Odwołaj się do mojego intelektu i wyobraźni
  • Bądź wiarygodnym źródłem informacji

 

SFtowarzyscy

  • Mów jasno i przejrzyście, nie każ mi się domyślać
  • Pokaż mi jak to pozytywnie wpłynie na ludzi
  • Wykaż natychmiastowe i praktyczne rozwiązania

 

NFidealiści

  • Odwołaj się do moich wartości
  • Zaangażuj moją wyobraźnię i chęć poszukiwania znaczeń
  • Pokaż mi jak to wpłynie na dobro ludzkości

 

W czasie warsztatów „MBTI – komunikacja” uczestnicy przygotowują prezentacje, maile, konspekty spotkań w zależności od tego kto będzie nadawcą. Wybierana jest przykładowa sytuacja (oczywiście z życia danej firmy wzięta). Przykład: „Otrzymałeś maila od swojego klienta zaniepokojonego rosnącą ilością błędów popełnianych przez Twój zespół. Jak przygotujesz się do spotkania z tym klientem?”. Następnie uczestnicy przygotowują swoją wypowiedź, tak aby była ona dopasowana do preferowanego stylu odbiorcy. Zadanie arcytrudne, zwłaszcza jeśli jesteśmy na przykład SF, a powinniśmy przygotować komunikat dla NT. Albo NF przygotowujący prezentację dla ST. Nowy sposób komunikacji rodzi się w bólach, ale możemy być pewni, że przynosi rezultaty. Potwierdzają to nie tylko uczestnicy warsztatów, których spotykam po jakimś czasie. Potwierdza to również obserwacja firm, w których takie warsztaty były przeprowadzane.

A zatem: zapomnijmy o złotej zasadzie 🙂 I do dzieła!!!