System kafeteryjny

System kafeteryjny – ile ma wspólnego z kawą? Okazuje się, że niewiele. Przedstawiciele firm oferujący systemy kafeteryjne bardzo często spotykaja się z odpowiedzią “dziękuję, my już mamy kawę w biurach”. Tymczasem system kafeteryjny również dba o dobrostan pracowników, ale na znacznie szerszym polu. Ta możliwość pozafinansowego motywowania pracowników staje się coraz bardziej popularnym narzędziem w nowoczesnych firmach.

Typowy program kafeteryjny opiera się na zasadzie, że każdy pracownik może samodzielnie wybrać interesujące go benefit w ramach przysługującego mu budżetu. Nie każdy jest bowiem zainteresowany kartą sportową, a osoba dojeżdżająca na co dzień do pracy rowerem wcale nie ucieszy się z talonów na benzynę. W systemie kafeteryjnym pracodawca przelewa na konto benefitowe pracownika określoną kwotę (powiedzmy 20, 50 lub 100 złotych miesięcznie), natomiast pracownik przy użyciu platformy internetowej wybiera interesujący go produkt.   Wybrana karta, voucher lub kupon jest następnie wysyłany pocztą do pracownika i po otrzymaniu przesyłki można śmiało z niego korzystać.

 

Zalety dobrego program kafeteryjnego to:

  1. Szeroki wachlarz oferowanych produktów i usług. Najczęściej spotykane to: karty sportowe lub medyczne, kupony do supermarketów, bilety na imprezy kulturalne, kupony do perfumerii, księgarni, vouchery zakupowe do sklepów meblarskich, talony na benzynę i setki innych.
  2. Świadczenia, które mogą być finansowane z ZFŚS. Nie wszystkie benefity mogą być finansowane z funduszu socjalnego, powinniśmy na to zwrócić szczególną uwagę.
  3. Produkty i usługi dostępne na terenie całego kraju. To, że nasze biuro jest zlokalizowane w dużym mieście, nie oznacza, że pracownik nie zechce skorzystać z masażu bądź spa w jakimś nadmorskim kurorcie.
  4. Przyjazna w użyciu platforma internetowa, czyli miejsce gdzie pracownicy będą zarządzali swoimi benefitami. To również miejsce gdzie pracodawca będzie miał pełną kontrolę nad kosztami programu.

Kolejną, bardzo ciekawą opcją w systemie kafeteryjnym jest karta przedpłacona. Karty takie wyglądem przypominają zwykłe karty płatniczne (chociaż istnieją również możliwości umieszczenia logo naszej firmy). Pracownicy mogą płacić taką kartą we wszystkich miejscach gdzie akceptowane są inne karty płatnicze. Dodatkową zaletą takiej karty jest fakt, że można ją wielokrotnie „doładowywać”, na przykład z okazji zbliżających się świąt lub innych specjalnych okazji.

Jak zatem wprowadzić taki program? I kiedy z niego korzystać? Program kafeteryjny jest znakomitym narzędziem motywacyjnym, może pomóc nam uzyskać przewagę konkurencyjną, zwłaszcza w sektorach o dużej rotacji pracowników. Istnieją branże (na przykład centra usług wspólnych), gdzie karta sportowa i prywatna opieka medyczna są już standardem i w związku z tym nie są postrzegane przez pracowników jako prawdziwy benefit. Pracodawcy prześcigają się zatem w wynajdywaniu nowych, nietypowych benefitów. I w takich wypadkach program kafeteryjny przychodzi nam z pomocą. Zachęcam do korzystania z programu nie tylko na zasadzie przelewania pracownikowi pieniędzy na konto benefitowe jedynie raz w miesiącu. To także znakomita okazja do wynagradzania za inne, specjalne zasługi, osiągnięcia, ukończone projekty i tak dalej. Pracownik jest wtedy informowany o przyznaniu dodatkowego bonusa, z którego będzie mógł skorzystać w ramach platformy internetowej. Z mojego doświadczenia wynika, że pracownicy bardzo doceniają taką formę wynagradzania, ponieważ oprócz comiesięcznego doładowania mogą również uzbierać całkiem pokaźną kwotę na interesujący ich benefit.

Na koniec chciałabym zachęcić do uważnego porównywania ofert systemów kafeteryjnych. Najczęściej te największe, z najbardziej znaną nazwą, wcale nie oferują najbardziej korzystnych dla nas rozwiązań. Proponuję zatem poświęcić trochę czasu na spotkanie się z przedstawicielami kilku firm, i dopiero na podstawie wnikliwej analizy kosztów podjęcie decyzji o wyborze dostawcy.