Co daje MBTI Step II?

 

Od czasu uzyskania certyfikacji MBTI Step II pytają Państwo czym się różni Step I od Step II. I czy nie lepiej zająć się od razu Step II, pomijając pierwszy etap?   Jak skorzystają z Step II uczestnicy warsztatów rozwojowych i co zyska na tym cała organizacja? A jakie są korzyści dla praktyków MBTI?

MBTI Step II jest stosunkowo nowym narzędziem: dopracowany w roku 1996 (opracowany kilka lat wcześniej) przez Naomi Quenk i Jean Kummerow, natomiast od roku 2003 obecny w Europie. To dopasowanie rzetelności aspektów w kontekście europejskim było niezwykle istotne. Dzięki temu kwestionariusz jest dopasowany nie tylko kulturowo, ale również zgodny z „duchem czasu”.

 

Aby zrozumieć czym jest MBTI Step II najlepiej jest wyobrazić sobie garnitur uszyty u krawca. Specjalnie dopasowany do naszego ciała: wzrostu, wagi, długości kończyn, itd. Jest dokładnie taki jakiego potrzebowaliśmy. O ile na pewno można znaleźć dobrze pasujący garnitur w sklepie sieciowym (czyli MBTI Step I), o tyle garnitur szyty na miarę będzie naszym dokładnym odzwierciedleniem. Korzystając z MBTI Step I wiedzieliśmy jakie są nasze preferencje: czy bliżej nam do ekstrawertyków czy raczej do introwertyków? W Step II bierzemy do ręki szkło powiększające i sprawdzamy dogłębniej: co to dokładnie oznacza. Czy wszyscy ekstrawertycy są tacy sami? Otóż nie, mogą się bowiem różnić tym co na poziomie drugim nazwane jest aspektami.

 

Dla dychotomii ekstrawersja / introwersja będzie to:

inicjujący / przyjmujący

ekspresyjny / powściągliwy

towarzyski / intymny

aktywny / refleksyjny

entuzjastyczny / cichy.

 

Każdy ekstrawertyk może być inny, mogą bowiem różnic się od siebie klarownością preferencji. A ja już wiem, że nie jestem „niegrzeczna” (jak mi kiedyś ktoś zasugerował, ponieważ potrafię zaczepić obcych ludzi na ulicy), tylko mój poziom inicjowania jest bardzo wysoki. Brzmi znacznie lepiej, nieprawdaż?

Również kolejne dychotomie są określone na poziomie aspektów, w każdym po pięć par. W sumie daje to 20 par aspektów pomagających zrozumieć nam samych siebie.

Wracając do odpowiedzi na Państwa pytania: MBTI Step II jest wzbogaceniem swojego poprzednika, ale nie powinien być stosowany bez niego (wedle zasady, że najpierw trzeba nauczyć się chodzić zanim zaczniemy biegać). Kwestionariusz Step II zawiera wszystkie pytania ze Step I oraz dodatkowe, dzięki którym możemy zaglądnąć w głąb naszych preferencji. Dzięki temu będziemy mogli łatwiej odróżnić to co jest naszą naturalną preferencją, od tego co wyuczone.

 

MBTI Step II pomaga w pracy z indywidualnymi klientami, którzy rozwijają swoje umiejętności menedżerskie, budują swoje kariery bądź po prostu świadomie dbają o własny rozwój. Również na poziomie zespołowym portfolio narzędzi staje się znacznie bogatsze. Pracujemy nie tylko na wzbogaconych profilach indywidualnych, ale przede wszystkim nad ilością możliwych interakcji, zarówno tych pozytywnych jak i potencjalnie konfliktogennych. Korzysta z tego cała organizacja, efektywnie pracujące zespoły to przecież efektywna organizacja.