Jak zrobić dobre wrażenie w nowym miejscu pracy?

Kariera po kilka czy nawet kilkanaście lat w jednym miejscu pracy już nie jest “modna”. Najczęściej pracę zmieniają młodzi (do 25-tego roku życia): średnio 14 miesięcy u pierwszego pracodawcy. Im starsi, tym więcej czasu poświęcają na rozwijanie kariery w danym miejscu pracy: średnio 4 lata do 35-tego roku życia i średnio 9 lat po 35-tym roku życia.

Pracę jednak zmieniamy i ważne jest, aby zrobić dobre wrażenie w nowym miejscu pracy. Pracując w dziale HR wprowadzałam do organizacji setki nowozatrudnionych osób. Niektóre z nich robiły na mnie bardzo dobre wrażenie, inne z kolei zapamiętałam z zupełnie innego powodu. O czym zatem pamiętać przychodząc do pracy dnia pierwszego?

  1. Bądź dobrze przygotowany od strony administracyjnej. Przynieś ze sobą wszystkie wymagane dokumenty: kwestionariusz osobowy, zaświadczenie lekarskie o zdolności do pracy, skany dyplomów, poprzednich świadectw pracy, ksero dowodu osobistego, numer własnego konta bankowego, itd. Listę wszystkich wymaganych dokumentów dostaniesz kilka dni przed rozpoczęciem pracy, bądź więc dobrze przygotowany. Co prawda niektóre dokumenty można donieść w późniejszym terminie, ale większość jest wymagana już dnia pierwszego. A brak niektórych (na przykład zaświadczenia lekarskiego) spowoduje, że nie można podpisać umowy o pracę.
  2. Czytaj dokładnie co podpisujesz: zwłaszcza wszelkiego rodzaju regulaminy obowiązujące w firmie. Podpisanie się pod Regulaminem Pracy bądź Polityką Bezpieczeństwa IT oznacza, że będziesz stosować się do ich zasad i wszelkiego rodzaju tłumaczenia: „podpisałem się, ale nie miałem czasu przeczytać i nie wiedziałem, że nie można ściągać gier na komputer służbowy” nie są żadnym wytłumaczeniem. Jeśli czegoś nie rozumiesz w oficjalnych dokumentach firmowych – dopytaj. Dział HR chętnie udzieli wszelkich informacji.
  3. Bądź przygotowany pod względem merytorycznym. Na programie wprowadzającym (induction program) dowiesz się wszystkiego o firmie. Postaraj się jednak poczytać cokolwiek na temat firmy, jej głównych produktach / usługach, klientach. Internet jest pełen informacji ogólnodostępnych, poświęć trochę czasu na dowiedzenie się kim jest Twój nowy pracodawca. I tak powinieneś był to zrobić przed rozmową kwalifikacyjną 😉
  4. Pierwszego dnia (i zresztą każdego następnego też) przyjdź punktualnie. Dowiedz się dokładnie gdzie odbywa się program wprowadzający (szczególnie ważne, jeśli firma jest duża i posiada więcej niż jeden budynek w danym mieście). Sprawdź jak dojechać komunikacją publiczną lub gdzie zaparkować. Często zdarzało się w mojej poprzedniej firmie, że nowozatrudniony pracownik wpadał spóźniony „bo nie było miejsca do parkowania”.
  5. Wygląd. Schludny, profesjonalny, skromny (ale bez przesady). Pamiętaj, że pierwszego dnia najczęściej wykonuje się zdjęcia do karty wejścia (bagde), upewnij się, że wyglądasz tak, aby nie wstydzić się tego zdjęcia przez najbliższe kilka miesięcy…. Przy okazji polecam lekturę niezwykle inspirującego bloga: www.prosperitybyrenata.com. Świetne artykuły o tym jak należy wyglądać w pracy, niezależnie od wieku. Artykuły, które szczególnie polecam to:

http://prosperitybyrenata.com/jak-sie-nie-ubierac-do-pracy/

http://prosperitybyrenata.com/wizerunek-sukcesu-po-40-dress-for-success-over-40/ (nie tylko dla kobiet po 40, ale dla wszystkich, niezależnie od wieku).

  1. Słuchaj uważnie i nie bój się zadawać pytań. W natłoku informacji i tak nie zapamiętasz wszystkiego, ale przynajmniej wychwycisz najistotniejsze informacje. A zadając pytania (oczywiście w odpowiednim czasie i miejscu), zrobisz dobre wrażenie na prezenterach…
  2. Nie porównuj nowego pracodawcy do poprzedniego, zwłaszcza w kontekście, że u tego poprzedniego było lepiej. Pytania w stylu „w mojej poprzedniej firmie podwyżki były wysokie i co pół roku, a jak jest u Was?”, na pewno nie zrobią dobrego wrażenia.
  3. Uważaj na: żarty, komedie pomyłek, wpadki, wynikające niekoniecznie z Twojej złej woli, a raczej z nieznajomości zespołu i organizacji. Twój komentarz na temat niemiłej pani na recepcji może bardzo szybko do niej wrócić (bo właśnie rozmawiasz z jej najlepszą przyjaciółką), a skarga na HRy („ależ oni tam mają bajzel”) wygłoszony do niepozornie wyglądającej szefowej tego działu może być bardzo szkodliwy. I absolutnie omijaj z daleka tematy związane z polityką, religią, dyskryminacją mniejszości, itd.
  4. Nie pytaj co firma może zrobić dla Ciebie, zapytaj co Ty możesz zrobić dla firmy (parafrazując słynnego polityka). Wszelkiego rodzaju pytania o podwyżki, awanse, urlopy, itd. zostaw sobie na późniejszy termin.
  5. Last, but not least: Pozytywne nastawienie i uśmiech absolutnie obowiązkowe. Chyba nie muszę tłumaczyć dlaczego…

Brzmi trudno? Wcale nie. A zastosowanie się do powyższych zasad na pewno zaprocentuje. Bo jak mówią: „BECAUSE YOU NEVER HAVE THE SECOND CHANCE TO MAKE THE FIRST IMPRESSION”

Powodzenia!!!!